Døgnrytme, mælke mængde og søvn

21. februar 2011

Alder:
8 mdr.

Døgnrytme, mælke mængde og søvn

Hej Helen,

Hvordan en alderssvarende døgnrytme er mht. søvn og mælk. Vi er blevet rådet til at stoppe med at amme om natten af vores egen sundhedsplejerske, derfor ser vores dagsrytme således ud:

Står op ca. kl. 06.00-07.00: Vågner hun og vi putter lidt i vores seng.

Morgenmad 7.00-8.00: Havregrød eller Müsligrød + vand OG sødmælk af kop. Men da hun for tiden selv vil spise med fingrene, er der måske rosiner, frugtstykker, brød med ost eller smør på hendes tallerken.

Formiddagslur 9.00-9.30: Ammes af begge bryster og puttes. Og sover ca. 2 timer.

Frokost 11.30-12: Rugbrød med æg, ost, avokado osv. og frugt eller grøntsags stykker. Hvor jeg supplere med lidt grønsagsgrød med fisk eller kød i. Vand af kop.

Eftermiddagslur kl. 13.30-14.30. Ammes og puttes. (Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager)

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos eller et stykke brød med fx ost, frisk frugt i hånden, sødmælk af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og det er udelukkende vores mad vi blender/hakker til hende og derudover servere vi mad direkte fra gryden (uden salt) til hende skåret i små stykker, som hun spiser med fingrene, eller spiser fra ske/gaffel når hun selv holder den. Ellers sidder hun bare og hygger med maden. Det kan være ris, kartofler, pasta ...

Annonce

... med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. og vand af kop.

Godnat: Ammes og puttes til natten ca. mellem kl. 19.00-19.45
(Hun vågner måske i løbet af natten og så tilbyder vi hende en tår vand af kop, oftest vågner hun fordi hun drømmer nemlig. Men hvis hun vågner (sjælden) om natten og beder efter mad er det mellem ca. kl. 04.30-05.00 og får her blot mere vand og sover videre efter 5-20 min. – iflg. anvisning fra vores egen sundhedsplejerske)

Spørgsmål: Dagsrytme og mælk nok

- Hvor stor en mængde mælk har hun brug for nu, og frem til hun bliver et år? Jeg spørger fordi mor gerne snart vil stoppe amningen (selvfølgelig ikke lige nu, men snart).

Mor synes, kun hun spiser godt med mælk inden vi ligger hende i seng til nat, de andre gange slipper hun ofte og hygger måske mere. Hun vil ikke have flaske, har efterhånden prøvet et utal og vil heller ikke drikke nok af en kop medmindre det er vand. Desuden skal det siges hun spiser fint til alle måltiderne bortset fra morgenmaden der spiser hun næsten kun frugt. Må et mellemmåltid godt være ren frugt? Endvidere, hvad er næste skridt mht. maden?

Spørgsmål: Søvn

-Får hun den søvn hun har brug for? For lidt eller for meget… Synes altid folk har sagt hun har sovet meget, men det kan vi ikke selv genkende.

Med venlig hilsen
Forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.